Follow by Email

marți, 5 aprilie 2011

Interviul Izabelei cu tanti Maria Stanica

Doamna Maria Stanica cunoscuta de catre oameni  ca "Tanti Marita" (14 aprilie 1933, Priseaca, Judetul Arges) este o batrana de 77 de ani, trecuta prin toate greutatile vietii. Ttotusi mereu are un zambet larg pe buze , iar de fiecare data cand cineva o viziteaza este foarte ospitaliera si ii primeste cu bratele deschise.
          Originara din Priseaca din familia Zabet, o familie instarita fiind al doilea si ultimul copil al familiei, are inca un frate, iar acum locuieste impreuna cu "Nea Nicu" Stanica, avand si ei , 2 fiice la casele lor.
           Cate clase ati facut?Ce meserie ati lucrat?
          Tanti Marita: Am facut 7 clase in Jupanesti, dupa aceea am mers la gimnaziu unic timp de 3 ani de zile, apoi m-am intors acasa; prin vointa parintilor am facut meserie. Am facut croitorie timp de 56 de ani. Timp de aproape 25 de ani am calcat hainele croite de mine cu jar, neexistand curent electric, iar noaptea coseam cu ajutorul lampii langa ferestra. Acum am trecut la anii batranetii si imi traiesc viata caci "Azi sunt si maine nu mai sunt!"
          R:Cum era copilaria dvs.?
          Tanti Marita: Pe vremea cand era Gheorghiu Dej, conducatorul  tarii, copilaria mea nu a fost foarte grea, fiind singura fata din familie si veniturile nu erau foarte mici. Dar iarna, cand mergeam spre scoala in fata noastra era un plug de lemn tras de catre 2 boi, care ne curata drumul pentru a ajunge la scoala. Papusi nu-mi cumparam, ci mi le faceam din ate, canepa si rochite de-ale mamei mele.
          R: Pe vremea lui Ceausescu era mai bine?
          Tanti Marita: Nu. Era mult mai greu, desi acum cu criza asta, numai Dumnezeu stie cum o sa ajunga tara asta! Dar pe vremea lu' Ceausescu am dus o viata si buna si grea,fiind obligati, avand pamant, sa dam cote foarte mari incepand cu:
          ~lapte de la vaci (400 de litri pe an)
          ~55 de vitei (per total)
          ~oua de la pasari(80-90 pe an)
          ~pasari (10-12 kg de pasare pe an)
          ~1000 kg de cartofi la cooperativa
          ~fasole (10 kg)
          ~prune uscate (30 kg)
          Si imi amintesc odata ca...aveam o vaca gestanta, iar noaptea sotul meu Nicu s-a trezit auzind vaca mugind; vitelul murind la nastere. De dimineata m-am dus la Sfatul Popular la Pitesti , am anuntat si tehnicianul veterinar si a venit tot Sfatul Popular de la Pitesti si doctorul veterinar doar pentru a scrie pe o foaie de hartie ca vitelul a murit si ca nu-l mai putem da statului. Am intins o masa bogata si am asteptat raspunsul. Mi s-a spus ca asa este, vitelul a fost trecut mort si am scapat de o cota in plus.
          R:Si acum e mai bine?
          Tanti Marita: Este. Fata de cum era atunci, da.
          R:Mi-a parut bine sa va ascult povestile.Numai bine!
          Tanti Marita: Si mie, sper sa mai existe o data viitoare, poate il asculti si pe nea Nicu!



         

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu